Cursuri Alternative Un blog despre viață - din Asia, România, și dintre cele două

În Bali traficul curge. Ca și viața

Ce observi imediat ce ajungi în Bali e aparentul haos din trafic.

Dincolo de aglomerație. Mai e ceva diferit față de ceea ce ne-a obișnuit Europa. Un aparent haos. Zic aparent pentru că, de fapt, e haos doar dacă îl judecăm dupa regulile cu care am fost noi învățați. Dacă reușim să ne detașăm și să îl analizăm ca atare nu mai e haos. Dimpotrivă, e curgere.

Traficul, după cum suntem noi obișnuiți, trebuie să fie guvernat de niște legi exterioare lui. Niște legi date de cineva “de sus”. Învățăm aceste legi pentru examen ca să obținem dreptul de a fi participanți la trafic. Depășirea, prioritatea, viteza legală, staționarea… Semnele de circulație. Mintea omului încearcă să reducă complexitatea circulației rutiere la un set de situații bine definite și să formuleze niște reguli care trebuiesc aplicate în aceste situații.

Aici în Bali e altfel. Ești în trafic și, în fiecare moment, analizezi situația în care te afli și decizi cum e mai bine să acționezi. În funcție de toți factorii implicați, fără însă a încerca să aplici o rețetă scrisă de cineva și învățată pe de rost. Pe unde e mai bine să depășești vehiculul din fața ta - prin stânga sau prin dreapta? Depinde de situație. Oprești la semafor. E roșu și nu vine nimeni. Stai și aștepți culoarea verde? Probabil că nu. Cu ce viteză circuli? Cu viteza cu care știi că nu pui viața ta sau a altora în pericol. O simți. Îți imaginezi în orice moment că îți sare un câine în față. Sau iese cineva de pe o stradă secundară fără să se asigure. Sau vine din față o altă motocicletă care circulă pe contrasens. Toate astea sunt la ordinea zilei. Ești cu ochii în patru și cu degetele pe frâne.

În general, vehiculele sunt înmatriculate și au actele la zi. Dar umblă vorba că dacă ai o Vespa veche fără acte, e OK. Chiar dacă ești oprit de poliție, se trece cu vederea. Balinezii iubesc mașinile și motocicletele de epocă, iar polițiștii știu asta. Și mai stiu și că la multe Vespa nu s-au mai păstrat actele originale. Așa că e de înțeles că mai sunt și unele fără acte.

Dar oamenii sunt iresponsabili!

Nu poți lăsa oamenii să conducă după cum îi taie capul. Lumea e plină de nebuni!

Responsabilitatea se învață și se cultivă de mic. Copiii sunt puși pe scuter înainte să fie în stare să umble singuri pe picioare. În față, în brațele tatălui, care conduce. Când se simt suficient de stăpâni pe sine, li se dă scuterul pe mână. Nu conteaza vârsta sau permisul. Copii de 10 ani conduc adesea de unii singuri. Mai întîi pe distanțe mici, în apropierea casei. Apoi tot mai departe.

Dacă vrem oameni responsabili, trebuie să le dăm responsabilități. Cu cât limitezi un om în ceea ce poate să facă, cu atât el devine mai iresponsabil.

Viața balinezului tipic

Viața curge și ea, ca și traficul. Timpul este relativ. Spunem că ne vedem la 4, dar el nu ajunge decât după 6. Sau pur și simplu nu mai vine. Te sună mâine.

Balinezul tipic nu merge la birou. Dacă are o mică afacere, nu deschide după un orar prestabilit. Dacă însă ai o urgență, intri în curte, și dacă ai noroc și e acasă, te ajută. În unele zile nu deschide deloc. Fiindca se simte obosit. Fiindcă are vreo ceremonie la templu. Sau fiindcă are de rezolvat ceva în familie.

Viața pur și simplu curge, ca și traficul.